Nadwaga i otyłość u dzieci stanowi gwałtownie rosnący problem. Dzieci o przekroczonej masie ciała można spotkać już w grupach żłobkowych i przedszkolnych. Wśród dzieci szkolnych skala problemu jest jeszcze wyraźniej widoczna. Liczba otyłych dzieci rośnie z roku na rok, a opiekunowie niejednokrotnie bagatelizują problem, licząc na to, że dziecko z nadwagi bądź otyłości wyrośnie.

Przyczyny otyłości u dzieci

Specjaliści alarmują, że nadwaga i otyłość w wieku dziecięcym to problem medyczny, który ma negatywne skutki dla zdrowia psychicznego i fizycznego. Jeśli podejrzewamy, że nasza pociecha może borykać się z problemem nadwagi i otyłości, powinniśmy skonsultować się z lekarzem pediatrą. Im szybciej problem zostanie zauważony, tym łatwiej będzie nam wprowadzić konieczne zmiany i tym większa szansa, że nasza dziecko nie stanie się otyłym dorosłym.

 

Standardowym narzędziem używanym do kontroli masy ciała u dziecisiatki centylowe. Specjalista zestawia ze sobą masę ciała oraz wzrost, co pozwala określić prawidłowy rozwój małego pacjenta. Lekarz zinterpretuje wyniki i pomoże określić przyczynę problemu. Chociaż przyczyn nadwagi i otyłości można dopatrywać się w uwarunkowaniach genetycznych lub problemach endokrynologicznych, zdecydowana większość przypadków ma związek z powielaniem złych nawyków żywieniowych oraz zbyt małą aktywnością fizyczną. To właśnie ten obszar, na który mamy realny wpływ i nad którym, jeśli tylko zechcemy, możemy pracować.

Nawyki żywieniowe

Nieprawidłowe nawyki żywieniowe kształtują się już w dzieciństwie, a ich utrwalenie może spowodować problemy również w dorosłym życiu. Problem nadwagi i otyłości u dzieci dotyka również ich sfery emocjonalnej. Dzieci otyłe spotykają się z brakiem akceptacji w grupie rówieśniczej, co może mieć wpływ na obniżoną samoocenę. Spożywanie nadmiernej ilości słodyczy i innych produktów o wysokiej wartości energetycznej może zacząć pełnić funkcję kompensacyjną. Młody człowiek jest narażony na rozwinięcie zaburzeń odżywiania, które będą rzutowały na jego dorosłe życie. Aby walczyć z nadwagą i otyłością musimy zadbać również o komfort emocjonalny dziecka, a wszystkie zmiany muszą być wprowadzane stopniowo.

 

Większość rodziców zdaje sobie sprawę z konieczności ograniczania dzieciom dostępu do słodyczy. Są jednak produkty, na które nie zwracamy zbyt dużej uwagi. Pułapką, w którą często wpadają dzieci i ich opiekunowie, jest spożywanie soków owocowych i innych słodkich napojów. Chociaż z łatwością możemy stwierdzić, że napoje słodzone nie są zdrowie, tak w przypadku soków wiele osób nie dostrzega zagrożenia. Soki owocowe (szczególnie te z kartonu) mają wysoki ładunek energetyczny, a ich niekontrolowane spożywanie, prowadzi do uzyskiwania dodatniego bilansu kalorycznego, a w rezultacie zbyt wysokich wartości BMI dzieci.

 

Innym błędem żywieniowym, który może umknąć uwadze dorosłych, jest spożywanie przez dzieci zbyt dużej ilości posiłków. Wiele przekąsek, choć pozornie małych, może okazać się dużą dawką energii, której dziecko nie zdoła spożytkować w ciągu dnia. Niektóre dzieci spożywają podwójne obiady (w szkole i w domu), co zdecydowanie przekracza liczbę zalecanych posiłków w ciągu dnia. W celu kontroli BMI dziecka zaleca się spożywanie 3 posiłków głównych i 2 zdrowych przekąsek. Pamiętajmy, że jakość i sposób posiłków przygotowanych dla dzieci nie pozostaje bez znaczenia. Dania, które podajemy dzieciom, powinny być zbilansowane i bogate w składniki odżywcze.

 

Główne posiłki, jeśli to tylko możliwe, powinny być spożywane wraz z innymi domownikami przy wspólnym stole. Nie należy spożywać ich w czasie oglądanie telewizji. Telewizja sprawia, że nasz mózg może nawet nie zarejestrować faktu zjedzenia obiadu czy kolacji. Uwaga dziecka powinna być skupiona na posiłku, który właśnie spożywa. Pozwoli to na ograniczenie podjadania między posiłkami i będzie doskonałym sposobem na kontrolowanie ilości spożywanych pokarmów.

 

Nie kupujmy przekąsek na zapas. Szczególnie tych zawierających tak zwane puste kalorie. Czekoladki postawione na stole, czy słone przekąski w szafce będą kusiły nie tylko dzieci, ale również dorosłych. Ich spożywanie najczęściej nie jest związane z głodem. Zjadamy je często nieświadomie, tylko dlatego, że są w naszym zasięgu. Również ilość zdrowych przekąsek musimy kontrolować. Orzechy, chociaż zdrowe, mogą spowodować, że BMI naszego dziecka nie będzie mieściło się w normie.

Aktywność fizyczna

Spędzanie czasu przed komputerem lub telewizorem powinniśmy ograniczyć nie tylko dzieciom, ale również samym sobie. Dziecko, które obserwuje rodziców przyklejonych do ekranu telewizora przez cały wieczór, nie będzie chętne do podejmowania aktywności fizycznej. Wspólne spędzanie wolnego czasu może być nie tylko okazją do zwiększania aktywności fizycznej, ale również do budowania poprawnych relacji rodzinnych. Jeśli wiemy, że nasza pociecha przekracza zalecane wartości BMI, więcej ruchu pozwoli na uzyskanie ujemnego bilansu kalorycznego. Zwiększone zapotrzebowania kaloryczne uzyskane poprzez aktywność fizyczną jest znakomitym sposobem kontroli masy ciała u dzieci.

 

Pamiętajmy, że jedzenie nigdy nie powinno dla dziecka stanowić kary bądź nagrody. Stwierdzenie, że z powodu nadmiernej wagi nie może spożywać żadnych słodkości, z pewnością wywoła u młodego człowieka opór. Podobnie nagradzanie dziecka jedzeniem niesie ze sobą ogromne ryzyko rozwinięcia zaburzonego sposobu odżywiania. Wspólną wyprawę do popularnej restauracji typu fast food, można z powodzeniem zamienić na wspólną wycieczkę rowerową czy rodzinną wizytę w parku wodnym.

Jak pomóc dzieciom borykającym się z otyłością?

Połączenie sportu i zmiany jakościowej w diecie może przynieść korzyści zarówno dla dzieci, jak i rodziców. Wprowadzane zmiany powinny być stopniowe, a ich realizacja musi być dla dzieci przyjemnością. Jeśli chcemy, aby zmiana była trwała, należy włączyć dziecko w proces dochodzenia do prawidłowej wagi. Wspólne wybieranie zdrowych produktów i przygotowanie posiłków we właściwy sposób może przynieść dzieciom wiele radości, a rodzicom dumy z uzyskiwanych postępów.

 

Dzieci, które borykają się z problemem nadwagi czy otyłości potrzebują wsparcia osób bliskich. Nie można wymagać zmian od dziecka, gdy sami nie mamy w planie przestrzegać nowych zasad. Problem dziecka staje się problemem wszystkich domowników i do jego rozwiązania trzeba podejść wspólnie. Zmiana stylu życia wszystkich członków rodziny może przynieść wiele korzyści zarówno dla zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Akceptacja ze strony rodziny jest konieczna, aby dziecko z radością przyjęło zmiany i mogło je utrwalić.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *